I. IMPORTANŢA DERULĂRII PRACTICII PEDAGOGICE
- Asemeni oricărei profesii, cea de cadru didactic presupune un cumul de cunoştinţe, abilităţi şi competenţe specifice pe care trebuie să le deţină cei care aleg să urmeze această profesie. Toate acestea se acumulează prin parcurgerea de către studenţi a unor activităţi de pregătire teoretică şi practică, atât în domeniile specifice obiectelor de învăţământ ce urmează să fie predate, cât şi în domeniul ştiinţelor educaţiei.
Profesionalizarea constituie procesul formării unui “ansamblu de capacităţi şi competenţe într-un domeniu dat pe baza asimilării unui sistem de cunoştinţe teoretice şi practice, proces controlat deductiv de un model al profesiei respective” (E. Păun, apud. Gliga, L., 2002).
- Formarea cadrelor didactice trebuie realizată atât la nivel teoretic cât şi practic. Pregătirea teoretică vizează cultura generală, de specialitate, dar şi cea psihopedagogică. Aceasta din urmă implică două laturi: Cunoştinţe de psihopedagogie, etică, sociologie; Cunoştinţe de pedagogie practică, didactică, metodică. Pregătirea cadrelor didactice din punct de vedere practic are în vedere o altă componentă a pregătirii didactice şi anume practica pedagogică. În vederea profesionalizării didactice, pregătirea practică sau practica pedagogică este o activitate de importanţă majoră. În consecinţă acestei activităţi trebuie să i se acorde o mare importanţă, ea îndeplinind rolul de „pivot al profesionalizării didactice” (Dumitru, I. Al., 2004). În ansamblul conţinuturilor care contribuie la formarea viitoarelor cadre didactice, activitatea de „practică pedagogică constituie dimensiunea centrală în care sunt antrenate toate celelalte conţinuturi teoretice precum şi toate disponibilităţile psihice ale studentului” (Franţ, A., 2002). .
- Pregătirea teoretică ceea ce trebuie să ştie un elev al unei şcoli, trebuie să afle de la dascălul său. Tocmai de aceea pregătirea iniţială a cadrelor didactice trebuie să deţină un loc distinct la nivelul învăţământului superior. Practica pedagogică, disciplină de bază a acestei formări iniţiale, se desfăşoară prin îmbinarea a două dimensiuni, una care vizează partea de instruire şi se materializează în practica observativă, şi alta de exerciţiu, de aplicabilitate practică care deţine cea mai mare suprafaţă în economia de timp a practicii pedagogice şi care îmbracă forma practicii operaţionale. Sunt prevăzute de asemenea un număr de ore de studiu individual care se pot realiza şi în afara insituţiei şcolare.
- Disciplina practica pedagogică este prevăzută în cadrul planului de învăţământ Nivelul I al Modulului Psihopedagogic, în anul III de studiu, pe perioada a două semestre, cu câte 3 ore/săptămână. 2. Activităţile de cunoaştere a şcolii în general; 3. Activităţi instructiv-educative de observaţie, desfăşurate în clasă (asistenţă); 4. Activităţi instructiv-educative practice susţinute de către studenţi (predare); 5. Alte tipuri de activităţi educaţionale (şedinţa cu părinţii, participare la comisia metodică, consiliu profesoral, consultaţii cu elevii, profesor de serviciu pe şcoală, cercuri pedagogice etc.).
- Obligatiile elevilor practicanti
- 1. să cunoască structura organizatorică a şcolii şi modul de funcţionare a procesului de învăţământ;
- 2. să-şi reactualizeze cunoştinţele asimilate anterior referitor la organizarea învăţământului, organizarea metodică a lecţiei şi documentele şcolare
- 3. să asiste la lecţiile susţinute de tutori;
- 4. să noteze observaţiile la lecţiile asistate;
- 5. să participe la autoanaliza acestor lecţii şi să realizeze notările rezultate din acest proces;
- 6. să studieze planul de învăţământ, programa şcolară şi manualul pentru a se familiariza cu aspectele de conţinut ilustrate de acestea;
- 7. să studieze şi să multiplice proiectele didactice ale lecţiilor demonstrative în vederea întocmirii unui portofoliu de practică;
- 8. să conceapă proiectele didactice;
- 9. să realizeze autoanaliza propriilor lecţii şi analiza celor susţinute de către colegi;
- 10. să completeze fişa psihopedagogică pentru unul dintre elevii clasei;
- 11. să completeze harta psihopedagogică pentru unul din elevii clasei;
- 12. să prezinte proiectele didactice ale lecţiilor pe care le vor susţine, tutorilor şi coordonatorilor de practică din cadrul instituţiei de învăţământ superior, în timp util, pentru corectare;
- 13. să prezinte portofoliul de practică la sfârşitul fiecărui semestru pentru notare
- 14. să manifeste o atitudine responsabilă, pregătindu-se la modul cel mai serios pentru fiecare activitate pe care o realizează
- 15. să adopte o atitudine adecvată faţă de cadrele didactice, elevi şi personalul administrativ al şcolii
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu