PLANIFICAREA ACTIVITATII DE PRACTICA PEDAGOGICA
PROGRAMA
OBIECTIVELE PRACTICII PEDAGOGICE
A.
vizează formarea unor competenţe necesare
proiectării şi desfăşurării eficiente a activităţii instructiv-educative din învăţământul primar şi preşcolar:
identificarea particularităţilor procesului instructiv-educativ din învăţământul primar şi preşcolar,
precum şi ale şcolii în care se desfăşoară practica pedagogică;
analiza documentelor curriculare şi a direcţiilor de perfecţionare a învăţământului primar şi
preşcolar din perspectiva reformei curriculare;
implementarea în practica educaţională a prevederilor din documentele curriculare de tip reglator
(plan cadru de învăţământ, scheme orare, programele disciplinelor de învăţământ, ghiduri, ghiduri
metodologice);
înţelegerea finalităţilor şi a conexiunilor ce se stabilesc între principalele componente ale
procesului de învăţământ din şcoli şi grădiniţe, prin valorificarea cunoştinţelor de psihologie,
pedagogie, didactică;
formarea şi dezvoltarea competenţelor de proiectare, realizare şi evaluare a procesului instructiv-
educativ din şcoli şi grădiniţe;
identificarea trăsăturilor comportamentului didactic eficient şi stimulativ din punct de vedere al
dezvoltării creativităţii, comunicării şi relaţionării socio-afective
.
B. TIPURI DE ACTIVITĂŢI DESFĂŞURATE PE PARCURSUL PRACTICII PEDAGOGICE:
1. Studiul documentelor ce reglementează activitatea instructiv-educativă la nivelul
grădiniţei şi al şcolii, consemnarea datelor semnificative în caietul de practică pedagogică:
a) analiza documentelor de management educaţional:
planul de dezvoltare a instituţiei;
planul managerial al consiliului de administraţie;
regulamentul de funcţionare a instituţiei;
regulamentul de ordine interioară
;
b) analiza documentelor curriculare:
planurile cadru de învăţământ pentru învăţământul primar şi preşcolar;
schemele orare; 2
programele analitice ale disciplinelor de învăţământ/activităţilor din grădiniţă;
îndrumarele, ghidurile metodologice pentru aplicarea planului cadru şi a programelor
;
c) analiza documentelor de proiectare a activităţii instructiv-educative din
şcoli/grădiniţe:
planificarea semestrială şi anuală, proiectarea pe unităţi de învăţare
proiectele didactice ale lecţiilor/activităţilor demonstrative;
d) analiza documentelor comisiei metodice:
planificarea activităţilor metodice din şcoală/grădiniţă;
materiale prezentate în comisia metodică
.
2. Asistenţa la activităţile instructiv-educative la clasă, la activităţile de formare continuă,
analiza acestora, consemnarea observaţiilor în caietul de practică pedagogică:
asistenţa la activităţile susţinute de cadrele didactice din şcoala/grădiniţa în care se desfăşoară
practica pedagogică;
asistenţa la activităţile comisiei metodice şi/sau alte activităţi de perfecţionare desfăşurate în
instituţia respectivă;
activităţi extraşcolare;
analiza şi evaluarea activităţilor asistate pe toată perioada derulării practicii pedagogice
desfăşurată pe semestrul I şi II.
3. Proiectarea şi elaborarea unor materiale necesare organizării şi desfăşurării activităţilor
didactice şi educative.
a) materiale legate de activitatea instructiv-educativă de la clasă
proiectarea anuală, semestrială, pe unităţi de învăţare
proiectele didactice ale lecţiilor/activităţilor asistate/susţinute;
seturi de materiale didactice pentru lecţiile/activităţile asistate/susţinute;
proiectarea şi susţinerea lecţiilor/activităţilor de probă, la clase şi discipline/categorii de activităţi
de învăţare diferite;
fişe de observaţie ale lecţiilor/activităţilor asistate;
b) susţinerea, autoevaluarea şi evaluarea lecţiilor /activităţilor susţinute:
autoevaluarea lecţiilor/activităţilor susţinute, pe baza criteriilor de evaluare;
analiza şi evaluarea lecţiilor/activităţilor susţinute de colegi, pe baza bservaţiilor consemnate în
fişele de asitenţă
.
C. ORGANIZAREA PRACTICII PEDAGOGICE se realizează diferenţiat pe fiecare semestru de
studiu, şi vizează următoarele aspecte generale:
a) Practica pedagogică din semestrul I are un caracter observativ şi un caracter aplicativ
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu