joi, 28 februarie 2013

PLANIFICAREA ACTIVITATII DE PRACTICA PEDAGOGICA

PLANIFICAREA ACTIVITATII DE PRACTICA PEDAGOGICA PROGRAMA OBIECTIVELE PRACTICII PEDAGOGICE
A.
 vizează formarea unor competenţe necesare proiectării şi desfăşurării eficiente a activităţii instructiv-educative din învăţământul primar şi preşcolar: identificarea particularităţilor procesului instructiv-educativ din învăţământul primar şi preşcolar, precum şi ale şcolii în care se desfăşoară practica pedagogică; analiza documentelor curriculare şi a direcţiilor de perfecţionare a învăţământului primar şi preşcolar din perspectiva reformei curriculare; implementarea în practica educaţională a prevederilor din documentele curriculare de tip reglator (plan cadru de învăţământ, scheme orare, programele disciplinelor de învăţământ, ghiduri, ghiduri metodologice); înţelegerea finalităţilor şi a conexiunilor ce se stabilesc între principalele componente ale procesului de învăţământ din şcoli şi grădiniţe, prin valorificarea cunoştinţelor de psihologie, pedagogie, didactică; formarea şi dezvoltarea competenţelor de proiectare, realizare şi evaluare a procesului instructiv- educativ din şcoli şi grădiniţe; identificarea trăsăturilor comportamentului didactic eficient şi stimulativ din punct de vedere al dezvoltării creativităţii, comunicării şi relaţionării socio-afective

. B. TIPURI DE ACTIVITĂŢI DESFĂŞURATE PE PARCURSUL PRACTICII PEDAGOGICE: 1. Studiul documentelor ce reglementează activitatea instructiv-educativă la nivelul grădiniţei şi al şcolii, consemnarea datelor semnificative în caietul de practică pedagogică:

 a) analiza documentelor de management educaţional: planul de dezvoltare a instituţiei; planul managerial al consiliului de administraţie; regulamentul de funcţionare a instituţiei; regulamentul de ordine interioară

; b) analiza documentelor curriculare: planurile cadru de învăţământ pentru învăţământul primar şi preşcolar; schemele orare; 2 programele analitice ale disciplinelor de învăţământ/activităţilor din grădiniţă; îndrumarele, ghidurile metodologice pentru aplicarea planului cadru şi a programelor

; c) analiza documentelor de proiectare a activităţii instructiv-educative din şcoli/grădiniţe: planificarea semestrială şi anuală, proiectarea pe unităţi de învăţare proiectele didactice ale lecţiilor/activităţilor demonstrative; d) analiza documentelor comisiei metodice: planificarea activităţilor metodice din şcoală/grădiniţă; materiale prezentate în comisia metodică

. 2. Asistenţa la activităţile instructiv-educative la clasă, la activităţile de formare continuă, analiza acestora, consemnarea observaţiilor în caietul de practică pedagogică: asistenţa la activităţile susţinute de cadrele didactice din şcoala/grădiniţa în care se desfăşoară practica pedagogică; asistenţa la activităţile comisiei metodice şi/sau alte activităţi de perfecţionare desfăşurate în instituţia respectivă; activităţi extraşcolare; analiza şi evaluarea activităţilor asistate pe toată perioada derulării practicii pedagogice desfăşurată pe semestrul I şi II. 3. Proiectarea şi elaborarea unor materiale necesare organizării şi desfăşurării activităţilor didactice şi educative. a) materiale legate de activitatea instructiv-educativă de la clasă proiectarea anuală, semestrială, pe unităţi de învăţare proiectele didactice ale lecţiilor/activităţilor asistate/susţinute; seturi de materiale didactice pentru lecţiile/activităţile asistate/susţinute; proiectarea şi susţinerea lecţiilor/activităţilor de probă, la clase şi discipline/categorii de activităţi de învăţare diferite; fişe de observaţie ale lecţiilor/activităţilor asistate; b) susţinerea, autoevaluarea şi evaluarea lecţiilor /activităţilor susţinute: autoevaluarea lecţiilor/activităţilor susţinute, pe baza criteriilor de evaluare; analiza şi evaluarea lecţiilor/activităţilor susţinute de colegi, pe baza bservaţiilor consemnate în fişele de asitenţă

. C. ORGANIZAREA PRACTICII PEDAGOGICE se realizează diferenţiat pe fiecare semestru de studiu, şi vizează următoarele aspecte generale: a) Practica pedagogică din semestrul I are un caracter observativ şi un caracter aplicativ

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu